Oldschool czech rock

11. března 2009 v 13:34 | onni |  Hudba
Nebyla jsem, nejsem a nejspíš nikdy nebudu velkým fanouškem české hudby. Ale jakožto člověk zvědavý, jsem se o české hudbě chtěla něco dozvědět, a tak jsem si letošní semestr zapsala předmět o české rockové hudbě (dalši semestr hodlám jít na světovou) a řikala si, že jsem zvědavá, jak to s tou českou hudbou vlastně vypadá. A byla jsem opravdu mile překvapena.
Dnešní česká hudební scéna je jaká je, Gott, Bilá a spol. Samozřejmě nepopírám, že zpívát umí, jen je to pro mě osobně už celkem nuda. Mám ráda kapely jako Tatabojs, Kryštof, Apatheia a zajdu si semtam i na nějaký koncert českých kapel, ale to je tak vše. A jiné to už asi ani nebude.
Proto je lepší se soustředit na starší věci. O hodně starší. Nejsme žádný znalec a nejspíš ani nebudu, přesto mě neteré věci zaujaly, konkrétně 50. léta a český rock'n'roll.
Vypsáno z mých školních poznámek, tedy jen stručně, více informací lze najít (a to silně doporučuji) ZDE

V 50 letech byly prakticky jediným zdrojem západní hudby rádia - AFN mnichov (zřízené pro americké vojáky, kteří zůstali po válce v Německu) a Luxembourg. Tato rádia byla ale samozřejmě rušená.
Železná opona, procesy, totalita. V roce 1956 vyšel v časopise Dikobraz článek, který rock'n'roll zesmešňoval. V roce 1957 si pár mladých lidí udělalo soukromou akci v Mánesu s tím, že když to nebude veřejné, můžou si tam pouštět co chtějí. Spletli se. Pozavírali je třeba i za to, že měli zahnuté kalhoty. Situace nebyla vůbec jednoduchá, to my všichni, i když jsme ještě nebyli na světě, víme. Známe to ze slov rodičů. "Jo, Luxembourg, to jsem vždycky poslouchala, a Olympic, Matadors a Mišík bylo skoro to jediné, co se v ČSR dalo poslouchat" - říkává vždycky mamka. Ale ti byli až později.

Rock'n'roll byl kriminalizován a použivání tohoto termínu nebezpečné. Proto daná situace vyžadovala vytvoření nového pojmu, který by klasický styl zastoupil. V 50. letech ve svém rozhlasovém pořadu Alan Freed v jedné větě použije slova "big beat" a už se to uchytilo.
Nikdo z hudebníků neuměl anglicky, proto byly texty hlavně odposlouchané, nebo na základě pár uslyšených slov vymyšlené, takže často ani nedávaly smysl. Později se samozřejmě začalo psát texty české, přesto nekteré názvy i texty skladeb jsou dost vtipné (np. JZD Boogie, Tupý Kupid, Krvežíznivej Rak). Tato hudební scéna byla vyjímečná i díky vlastnoručně zkounstuovaným zesilovačům či nástrojům (na příklad, jelikož nebyla k dostání elektrická basovka, vytvořila se díky spojení akustické kytary a klavírových strun). Skladby byly nejdříve samozřejmě přejímány, až když začaly vznikat vlastní texty, bylo potreba pro ně stvořit i hudbu.
Průkopníky českého rocku jsou tyto 4 formace:

Akord Club

- kapela spíše skifflová (skiffle)
- nástroje: kontrabas, foukací harmonika, bubínek, akustická kytara
- Viktor Sodoma st. (jeho syn zpíval později v Matadors), Ladislav Dlouhý; Jiří Suchý (psal pro ně texty, byl také svého času nazývan Elvis of Prague)
- skladby: That's all right, JZD Boogie


Samuels Band

- Petr Kaplan, Pavel Chrastina (vyhozený ze školy, později studoval FAMU, a také konstruktér výše zmíněné basovky)
- studentni elektrotechniky
- 1958 Poděbrady
- skladby: Jailhouse Rock



FAPS Orchestra

- Michal Karas, Petr Krejčí
- studenti architektury, kromě Jiřího Brabce
- inspirovali se formacemi s větším orchestrem (Bill Haley)
- jako basový nástroj jim sloužil elektrický kontrabas
- skladby: Raunchy, Rock-a-beating Boogie

Sputnici

- Tomislav Vašíček, Petr Janda
- studentská skupina, kombinace různých motivů, akustická a alektrická kytara, klavír, kombinace hlasů, vedlejší ženské vokály
- pravděpodobné první kapela, která si pořídila ionku (elek. klávesový nástroj)
- Tupý kupid, Krvežíznivej rak, Co dělat mám



Je třaba také zmínit Mickeyho Volka a skupinu Crazy Boys, či různé formace Pavla Sedláčka. V pozdějších letech se ukázaly kapely Olympic, kteří byli českými představiteli Mercey soundu (Beatles) a Matadors, hrající ve směru white british r'n'b (Rollig Stones). Tyto dvě kapely mezi sebou často soupeřily, nejen v rámcí fanoušků, ale také na příklad v programech Šimka a Grossmana.
Na konec tedy dvě ukázky těchto kapel.

Matadors - Get Down from the Tree



Olympic - Želva

 


Komentáře

1 Andula Andula | Web | 14. března 2009 v 21:30 | Reagovat

Matadors....prostě klasika :) Ale ještě radši mám Blue Effect :)

2 onni onni | 14. března 2009 v 23:41 | Reagovat

jj, taky, predloni jsem Blue Effect videla live, samozrejme jen s Hladikem, a s novymi cleny, ale i tak bylo skvele slyset Slunecni Hrob zive :)

3 Andula Andula | Web | 15. března 2009 v 12:14 | Reagovat

tak to já ho uvidím letos :) koncert je holt vždycky úplně něco jiného,než domácí poslech :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama